For English version scroll below
21 maja 2025 roku Warszawa stała się centrum kluczowej dyskusji dla europejskiej branży gospodarowania opakowaniami aluminiowymi. Ponad 70 ekspertów i przedstawicieli sektora spotkało się, by omówić wpływ unijnego rozporządzenia PPWR (Packaging and Packaging Waste Regulation) na przyszłość opakowań z tego metalu. Uczestnicy konferencji w jednym byli zgodni – nowe regulacje poważnie zmienią rynek w całej Unii Europejskiej, wymagając od przedsiębiorstw dostosowania do nowych standardów i zasad gospodarowania odpadami. Czy sektor jest gotowy na nadchodzące wyzwania?
Konferencję „Drink. Recycle. Repeat. Circular Power of Aluminium Packaging” otworzyła Sarah Cuvellier – Wiceprzewodnicząca Metal Packaging Europe, która podkreśliła znaczenie współpracy wszystkich interesariuszy łańcucha dostaw związanych z produkcją i recyklingiem opakowań z aluminium w kontekście nowego unijnego rozporządzenia PPWR: „Od przyjęcia rozporządzenia PPWR minęło już kilka miesięcy, ale branża wciąż intensywnie analizuje nadchodzące zmiany. Przedmiotem dyskusji jest opracowanie licznych aktów wykonawczych, których opracowanie i ogłoszenie przesądzi o ostatecznym kształcie zmian na rynku opakowań regulowanym przez PPWR.„
Podczas spotkania Anita Sowińska, wiceministra klimatu i środowiska, podkreśliła wartość aluminium: „Jak część z Państwa już wie, aluminium jest moim ulubionym surowcem. Jestem zwolenniczką systemowych rozwiązań, a aluminium świetnie wpisuje się w gospodarkę obiegu zamkniętego. Doceniają je też producenci i to w wielu obszarach gospodarki – w budownictwie, transporcie, produkcji sprzętu elektrycznego i elektronicznego, przemyśle meblarskim i oczywiście w produkcji opakowań. Ta popularność aluminium, a nawet konkurencja o zasoby, niewątpliwie świadczy to o tym, że surowiec ten ma wiele zalet: lekkość, odporność na korozję, plastyczność, dobre przewodnictwo cieplne i elektryczne oraz stosunkowo niską cenę. Ale tym, co dodatkowo wyróżnia aluminium od innych surowców, tj. jak np. tworzywa sztuczne, jest to, że można go przetwarzać nieskończenie wiele razy bez utraty jakości, co sprawia, że jest to materiał strategiczny dla transformacji cyrkularnej.”
Przedstawicielka resortu odniosła się też do kwestii projektowania opakowań i poprawy efektywności recyklingu aluminium. Jej zdaniem, możliwości jest wiele, a najważniejszym narzędziem prawnym wspierającym ekoprojektowanie jest rozporządzenie opakowaniowe PPWR: „Jego celem jest, aby od 2030 r. wszystkie opakowania wprowadzane do obrotu były zdatne do recyklingu. Wydajność recyklingu będzie wyrażana w klasach A, B lub C i będzie oceniana na podstawie kryteriów projektowania, takich jak np. łatwość demontażu, łatwość opróżniania opakowania, obecność dodatków które mogą zakłócić recykling, sposób usunięcia etykiety, skład materiałowy czy zastosowane zamknięcia opakowania. Po 2030 roku opakowanie będzie uznane za zdatne do recyklingu, jeśli klasa wydajności recyklingu wyniesie co najmniej 70%, a opakowania, które nie spełniają tego kryterium będą wycofywane i zastępowane innymi rozwiązaniami. Natomiast od 2035 r. do oceny możliwości recyklingu opakowania zostanie dodany nowy czynnik – ocena możliwości recyklingu na dużą skalę. W związku z tym będzie przeprowadzana ocena opierająca się na ilości materiału faktycznie poddawanego recyklingowi z każdej kategorii opakowań.” Jednocześnie wiceministra przypominała, że rozporządzenie PPWR wchodzi w życie bezpośrednio i nie wymaga transpozycji do przepisów państw członkowskich. Jednak musi być dostosowany do warunków krajowych: „Już teraz projektując system rozszerzonej odpowiedzialności producenta na opakowania, bierzemy pod uwagę grupy opakowań, a także klasy wydajności recyklingu, wskazane w rozporządzeniu PPWR, aby to wszystko było spójne.” – dodała Anita Sowińska, podsekretarz stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska.
O PPWR z perspektywy łańcucha dostaw
Kolejnym punktem wydarzenia była sesja dyskusyjna z udziałem interesariuszy łańcucha dostaw związanych z produkcją i recyklingiem opakowań z aluminium. Wśród gości panelu znaleźli się:
– Małgorzata Podrecka – Vice President, Grupa CANPACK
– Patrycja Aremke – Kierownik Zespołu Ochrony Środowiska, Grupa Żabka
– Bartłomiej Morzycki – Dyrektor Generalny, Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie
– Robert-Jan ter Morsche – Govermental Affairs Director Europe, Ardagh Group
– Andy Doran – Director Packaging Group, European Aluminium
Podczas dyskusji uczestnicy zgodnie stwierdzili, że rozporządzenie PPWR jest ogólnie dobrym rozwiązaniem, choć nie da się uregulować wszystkich aspektów jednoznacznie z powodu specyfiki poszczególnych rynków. W swoich wypowiedziach podzielili się inicjatywami już wdrożonymi w ramach przygotowań do nowych regulacji. Wśród kluczowych zagadnień pojawiły się kwestie związane z systemem kaucyjnym, rozszerzoną odpowiedzialnością producenta czy też edukacją konsumentów, które odgrywają istotną rolę w dostosowaniu rynku do nadchodzących zmian.
Małgorzata Podrecka – przypomniała, że aluminiowe puszki po napojach to niekwestionowany lider gospodarki obiegu zamkniętego, a ich poziom recyklingu w UE, Wielkiej Brytanii, Szwajcarii, Norwegii i Islandii wyniósł 75% w 2022 roku, podczas gdy w Polsce osiągnął poziom aż 80% zagospodarowania. „Tak znakomity recykling puszek napojowych względem innych opakowań, wymaga refleksji ze strony ustawodawcy nad rolą opakowań z materiałów permanentnych do których należy oczywiście aluminium. W szczególności chodzi tu o wyłączenie opakowań aluminiowych z wymagań PPWR dotyczących ponownego napełniania, bo puszki z założenia nie nadają się do tego, a ich recykling w całości spełnia założenia gospodarki obiegu zamkniętego.” – doprecyzowała Małgorzata Podrecka, reprezentująca Grupę CANPACK.
W swojej wypowiedzi Robert-Jan ter Morsche, w imieniu Grupy Ardagh podkreślił: „Jednym z wymogów PPWR dla wszystkich Państw Członkowskich jest osiągnięcie począwszy od 2029 r zbierania 90% puszek po napojach oraz butelek PET o pojemności do 3 litrów. Jeśli to nie zostanie spełnione, kraj musi wdrożyć system kaucyjny na te opakowania. Tyle mówią na ten temat nowe przepisy.”
„Naszym zdaniem jednorazowe opakowania szklane powinny pozostać poza systemem kaucji, ale cele zbiórki dla szkła opakowaniowego muszą zostać ustalone na poziomie 90% – tak samo jak dla opakowań kaucyjnych, czyli metalowych puszek i butelek plastikowych na napoje.” – dodał Robert-Jan ter Morsche – Govermental Affairs Director Europe, Ardagh Group.
Andy Doran, w imieniu European Aluminium podkreślił rolę hut aluminium wytwarzających jednocześnie blachę do produkcji nowych puszek: „Europejscy producenci zwojów blachy aluminiowej są również recyklerami aluminiowych puszek po napojach. PPWR wprowadza koncepcję „recyklingu na dużą skalę” i „klas recyklingu”, ale pełne zrozumienie znaczenia tych słów, wymaga w przypadku szczególnie „klas recyklingu” przyjęcia przepisów wykonawczych, których założeń jeszcze nie znamy.” – powiedział Andy Doran reprezentujący Grupę ds. Opakowań w European Aluminium.
Bartłomiej Morzycki – Dyrektor Generalny Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie, zwrócił uwagę na wysoką pozycję puszki napojowej w tzw. „packaging mix” branży producentów piwa: „Jako branża piwowarska od lat świadomie podchodzimy do kwestii zarządzania swoimi produktami oraz opakowaniami po tych produktach, m.in. rozszerzając ich portfolio. Dzięki temu jesteśmy dobrze przygotowani do nowych regulacji. Już w tym momencie 40 proc. opakowań piwa na polskim rynku to opakowania zwrotne. Puszki aluminiowe zyskują na popularności i widać systematyczny wzrost ich udziału w miksie opakowaniowym – dla producentów piwa zrzeszonych w Związku aktualne ten odsetek przekracza już 50 proc. Tak więc domykamy obieg, zarówno w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, jak i puszki.”
„To w czym piwo jest sprzedawane zależy od konsumentów. Puszka jest dobrze postrzegana na polskim rynku, jako opakowanie wygodne. System kaucyjny może jej tylko pomóc. Wymaga to jednak intensywnych działań edukacyjnych, a inicjatywy realizowane przez Fundację RECAL odpowiadają na potrzeby branży.” – podkreślił Bartłomiej Morzycki.
Nagrody Golden Cans dla najbardziej zasłużonych partnerów
Jednym z kluczowych projektów edukacyjnych mających na celu edukację w zakresie zbiórki opakowań aluminiowych jest globalna inicjatywa Every Can Counts (w Polsce znana jako Każda Puszka Cenna), koordynowana przez Fundację RECAL. Podczas wydarzenia, dyrektor projektu ECC, David Van Heuverswyn, podkreślił znaczenie kampanii informacyjnych i edukacyjnych, które kształtują proekologiczne postawy i zachęcają do odpowiedzialnego gospodarowania odpadami. Wskazał, że skuteczna edukacja społeczeństwa to fundament budowania bardziej zrównoważonej przyszłości dla opakowań aluminiowych.
„Od 1 października 2025 roku Polska uruchomi ogólnopolski system kaucji zwrotnej obejmujący aluminiowe puszki po napojach. Ten program spowoduje wzrost zwrotów tych opakowań do wysokiego poziomu 90%. To ogromne zwycięstwo celów gospodarki o obiegu zamkniętym, co jest istotne także dla ECC. Eksperci ostrzegają, że „edukacja publiczna to kolejne duże wyzwanie” gdzie, bez kampanii informacyjnych wiele osób mogłoby poddawać recyklingowi tylko opakowania kaucjonowane i w efekcie zaniedbywać inne odpady nie podlegające kaucji. Wysokie wskaźniki zbiórki nie budują automatycznie kultury troski o recykling.” – powiedział David Van Heuverswyn.
Siłą programu Every Can Counts jest współpraca. To właśnie dzięki naszym partnerom odnosimy tak znaczące sukcesy. Konferencja była doskonałą okazją, by docenić ich zaangażowanie i uhonorować ich nagrodą „Złotej Puszki”. W gronie laureatów znaleźli się: Kompania Piwowarska, Grupa Żywiec, Carlsberg Polska oraz Grupa Żabka. „Dzisiejsze wyróżnienia to wyraz uznania dla partnerów, którzy aktywnie wspierają naszą misję i pomagają wcielać w życie idee stojące za naszą inicjatywą.” – powiedział Bartłomiej Wojdyło, Członek Zarządu Fundacji RECAL oraz Przewodniczący Every Can Counts. – „Kompanii Piwowarskiej dziękujemy za kampanię „90 lat puszki”, która w przystępny sposób promowała recykling i nawiązywała do nadchodzącego systemu depozytowego. Grupie Żywiec jesteśmy wdzięczni za wieloletnią współpracę przy kilkudziesięciu koncertach Męskiego Grania. Carlsberg Polska doceniamy za współpracę na SBM Festival, gdzie połączyliśmy recykling ze street artem. Z kolei Grupie Żabka dziękujemy za wspólną realizację International Recycling Tour. Każda z tych inicjatyw realnie przyczyniła się do wzrostu świadomości recyklingowej wśród polskiego społeczeństwa.” – doprecyzował Wojdyło.
Podsumowanie wydarzenia
W słowach zakończenia Sarah Cuvellier – Wiceprzewodnicząca Metal Packaging Europe zwróciła uwagę: „Faktyczne wdrożenie PPWR to przedsięwzięcie, którego efekty widoczne będą przez najbliższe lata. Z dzisiejszej dyskusji jednoznacznie wynika, że Gospodarka Obiegu Zamkniętego wymaga uwzględnienia wyjątkowej roli opakowań łatwych do recyklingu i wykonanych z materiałów permanentnych. Na PPWR nakłada się potrzeba prowadzenia kampanii edukacyjnych, ponieważ zwrot pustych puszek będzie odbywał się w formie niezgniecionej. Inicjatywy takie jak Every Can Counts uzupełniają ramy prawne, ponieważ wszyscy uczestnicy łańcucha wartości opakowań aluminiowych, od producenta aluminium po konsumenta, muszą działać na rzecz skutecznego wdrożenia gospodarki o obiegu zamkniętym.” – podsumowała Sarah Cuvellier z Metal Packaging Europe.
The Future of Aluminium Packaging in the EU – an Industry Facing Change
On May 21, 2025, Warsaw became the center of a key discussion for the European aluminium packaging management industry. Over 70 experts and representatives of the sector met to discuss the impact of the EU’s PPWR (Packaging and Packaging Waste Regulation) on the future of packaging made of this metal. The conference participants agreed that the new regulations will significantly change the market throughout the European Union, requiring companies to adapt to new standards and waste management principles. Is the sector ready for the upcoming challenges?
The conference “Drink. Recycle. Repeat. Circular Power of Aluminium Packaging” was opened by Sarah Cuvellier – Deputy CEO of Metal Packaging Europe, who stressed the importance of cooperation of all supply chain stakeholders related to the production and recycling of aluminium packaging in the context of the new EU PPWR regulation: „Several months have passed since the adoption of the PPWR, but the packaging industry has not stopped discussing it. The discussion is the drafting of the numerous implementing acts, the development and publication of which will determine the final shape of changes to the packaging market regulated by PPWR.„
During the meeting, Anita Sowińska, Deputy Minister of Climate and Environment, emphasized the value of aluminum: „As some of you already know, aluminum is my favorite raw material. I am a supporter of systemic solutions, and aluminum fits perfectly into the circular economy. It is also appreciated by manufacturers in many areas of the economy – in construction, transport, production of electrical and electronic equipment, the furniture industry and, of course, in the production of packaging. This popularity of aluminum, and even competition for resources, undoubtedly proves that this raw material has many advantages: lightness, corrosion resistance, plasticity, good thermal and electrical conductivity and a relatively low price. But what additionally distinguishes aluminum from other raw materials, such as plastics, is that it can be recycled an infinite number of times without losing quality, which makes it a strategic material for circular transformation.„
The representative of the ministry also referred to the packaging design and improving the efficiency of aluminum recycling. In her opinion, there are many possibilities, and the most important legal tool supporting eco-design is PPWR packaging regulation: „Its goal is for all packaging placed on the market to be recyclable from 2030. Recycling performance will be expressed in performance grades A, B or C and will be assessed on the basis of design criteria, such as ease of dismantling, ease of emptying the packaging, presence of additives that may interfere with recycling, method of removing the label, material composition or packaging closures used. After 2030, packaging will be considered recyclable if the recyclability performance grade is at least 70%, and packaging that does not meet this criterion will be withdrawn and replaced with other solutions. However, from 2035, a new factor will be added to the assessment of the packaging recyclability which is the recycled-at-scale assessment. Therefore, an assessment will be carried out based on the quantity (weight) of the material effectively recycled from each of the packaging categories.„
At the same time, the deputy minister reminded that PPWR regulation enters into force directly and does not require transposition into the laws of the Member States. However, it must be adapted to national conditions: „Already designing the extended producer responsibility system for packaging, we take into account the packaging groups, as well as recycling efficiency classes indicated in PPWR regulation, so that all this is consistent.” – added Anita Sowińska, Undersecretary of State in the Ministry of Climate and Environment.
About PPWR from the perspective of the supply chain
The next point of the event was a discussion session with the participation of supply chain stakeholders related to the production and recycling of aluminium packaging. The guests of the panel included:
– Małgorzata Podrecka – Vice President, CANPACK Group
– Patrycja Aremke – Head of the Environmental Protection Team, Żabka Group
– Bartłomiej Morzycki – General Director, The Union of Brewing Industry Employers – Polish Breweries
– Robert-Jan ter Morsche – Governmental Affairs Director Europe, Ardagh Group
– Andy Doran – Director Packaging Group, European Aluminium
During the discussion, the participants agreed that PPWR regulation is generally a good solution, although it is not possible to regulate all aspects unequivocally due to the specificity of individual markets. In their statements, they shared initiatives already implemented as part of preparations for the new regulations. The key issues included the deposit-refund system, extended producer responsibility and consumer education, which play an important role in adapting the market to the upcoming changes.
Małgorzata Podrecka reminded that aluminium beverage cans are undisputed leader of circular economy, and their recycling level in the EU, Great Britain, Switzerland, Norway and Iceland was 75% in 2022, while in Poland it reached a level of 80%. „Such excellent recycling of beverage cans compared to other packaging requires reflection on part of the legislator about role of packaging made from permanent materials, which of course includes aluminium. In particular, this concerns the exclusion of aluminium packaging from PPWR requirements for refilling, because cans are not suitable for this by definition, but their recycling fully meets the assumptions of circular economy.” – specified Małgorzata Podrecka, representing the CANPACK Group.
In his statement, Robert-Jan ter Morsche, on behalf of Ardagh Group, underlined: “One of the requirements of PPWR for all Member States is to achieve a collection rate of 90% for beverage cans and PET bottles up to 3 liters by 2029. If this is not met, the country must implement a deposit system for this packaging. This is what the new regulations say about it.”
“In our opinion, one-way glass should remain outside the deposit system, but collection targets for packaging glass must be set at 90% – the same as for deposit-based packaging, i.e. metal cans and plastic beverage bottles.” – added Robert-Jan ter Morsche – Government Affairs Director Europe, Ardagh Group.
Andy Doran, on behalf of European Aluminium, strongly underlined role of aluminium remelters that also produce sheet for production of new cans: „European producers of aluminium sheet coils are also recyclers of aluminium beverage cans. PPWR introduces the concept of „recycling at scale” and „recycling classes”, but a full understanding of the meaning of these words requires, in the case of „recycling classes”, the adoption of implementing regulations, the assumptions of which are not yet known.” said Andy Doran, representing the Packaging Group at European Aluminium.
Bartłomiej Morzycki – General Director of the Union of Brewing Industry Employers – Polish Breweries, drew attention to the high position of beverage can in the so-called „packaging mix” of the beer industry: „As a brewing industry, we have been consciously approaching the issue of managing our products and packaging of these products for years, including by expanding their portfolio. Thanks to this, we are well prepared for new regulations. At the moment, 40% of beer packaging on Polish market is returnable packaging. Aluminium cans are gaining popularity and there is a systematic increase in their share in the packaging mix – for beer producers associated in the Association, this percentage currently exceeds 50%. Thus, we are closing the loop, both in the case of reusable packaging and cans” and underlined “What beer is sold in depends on consumers. The can is well perceived on the Polish market as convenient packaging. The deposit system can only help it. However, this requires intensive educational activities, and the initiatives implemented by RECAL Foundation respond to the needs of industry.„
The Golden Can Awards for the most deserving partners
One of the key educational projects aimed at educating on the collection of aluminium packaging is the global initiative Every Can Counts (in Poland known as Każda Puszka Cenna), coordinated by the RECAL Foundation. During the event, ECC project director David Van Heuverswyn emphasized the importance of information and educational campaigns that shape pro-environmental attitudes and encourage responsible waste management. He pointed out that effective public education is the foundation for building a more sustainable future for aluminium packaging.
“Starting October 1, 2025, Poland will launch a nationwide deposit-refund system including aluminium drink cans. This scheme will almost certainly push return rates into the high 90% range. That’s a huge win for circular economy goals, and ECC welcomes it. Experts caution that “public education is another major challenge” and without awareness campaigns, many might only recycle when paid, and neglect all the other non-deposit waste or proper sorting. High collection rates don’t automatically build a culture of care about recycling.” – informed David Van Heuverswyn.
Every Can Counts owes its remarkable success to strong partnerships and collaborative efforts. The conference provided a perfect opportunity to recognize their contributions and present the “Golden Can” awards. This year’s awardees included Kompania Piwowarska, Grupa Żywiec, Carlsberg Polska, and Grupa Żabka. “The awards we presented today are a token of appreciation for the partners who have helped bring our initiative’s vision to life.” said Bartłomiej Wojdyło, Member of the Board at the RECAL Foundation and Chair of Every Can Counts. “We would like to thank Kompania Piwowarska for their ‘90 Years of the Can’ campaign, which focused on recycling and the upcoming deposit return system and Grupa Żywiec, who has been a long-standing partner during dozens of Męskie Granie concerts. Carlsberg Polska for campaign at the SBM Festival, where we combined recycling with street art. And Grupa Żabka who played a key role in delivering the International Recycling Tour. Each of these initiatives has made a tangible impact on raising recycling awareness in Polish society.” – summarized Wojdyło.
Summary of the event
In closing remarks, Sarah Cuvellier – Deputy CEO of Metal Packaging Europe pointed out: „Actual implementation of PPWR is an undertaking, the effects of which will be visible for next years. From today’s discussion, it is clear that Circular Economy requires taking into account the unique role of easy-to-recycle packaging made of permanent materials. PPWR is superimposed on the need to conduct educational campaigns, because the return of empty cans will take place in an uncrushed form. Initiatives such as Every Can Counts are complementary to the legislative framework as all actors in the aluminium packaging value chain, from the aluminium producer to the consumer, must work towards effective implementation of the circular economy.”