(06-09-2022)

Podczas koncertów Męskiego Grania nie tylko się bawimy!

Tradycją trasy koncertowej Męskiego Grania stał się już udział Grupy Żywiec w projekcie Każda Puszka Cenna, realizowanej przez Fundację Recal. Podczas tegorocznych koncertów zebraliśmy ok. 40 tysięcy puszek, czyli 480 kg aluminium, które trafi do recyklingu.

Grupa Żywiec edukuje konsumentów na temat poprawnego recyklingu odpadów, czy to przez takie akcje jak ta, czy działania związane z butelką zwrotną i wielorazowymi kubkami zwrotnymi. Od 2021 roku podczas koncertów Męskiego Grania prowadzone są zbiórki puszek w ramach programu Every Can Counts, w Polsce istniejącego pod nazwą Każda Puszka Cenna. Jak to wygląda w praktyce? Animatorzy programu wyposażeni w specjalne plecaki zbierają wśród uczestników koncertów puszki po napojach, edukując jednocześnie na temat zasad selektywnej zbiórki. Dodatkowo na terenie wydarzenia pojawiają się pojemniki w kształcie wielkiej litery Ż, do których można wrzucać opakowania aluminiowe. W tym roku po raz pierwszy uczestnicy festiwalu mogli wspólnie stworzyć PIXELATĘ – wielkoformatowy obraz komponowany metodą pikselu ze zużytych puszek po napojach. Dzięki zawróceniu aluminium do obiegu oszczędziliśmy razem ok 10 MWh energii. To równowartość energii elektrycznej potrzebnej do rocznego działania 4000 smartfonów. Recykling aluminium pozwala oszczędzić 95% energii potrzebnej przy produkcji puszek.

Konsumenci w Polsce, podobnie jak na całym świecie, coraz chętniej sięgają po napoje w puszkach. Wynika to z zalet puszki: jest atrakcyjna wizualnie, lekka, nie tłukąca, pozwala szybko schłodzić znajdujący się w niej napój, a poza tym – jak pokazują badania, absolutnie nie wpływa na smak napoju. Aluminiowe puszki po napojach w całości nadają się do ponownego przetworzenia. Odzysk aluminium z puszek przygotowanych do recyklingu zgodnie z normą europejską EN 13920-10:2003 można prowadzić w nieskończoność, nie powodując utraty jakości metalu. Jest to tak zwany materiał permanentny.

Dzisiaj w Polsce odzyskujemy około 80,5% (2019) opakowań aluminiowych, natomiast w skali Europy – według badań European Aluminium – 76%. To jeden z najlepszych wyników w Unii Europejskiej. Jesteśmy krajem, który znakomicie radzi sobie z odzyskiem puszek po napojach, choć zawsze może być lepiej. Właśnie dlatego Grupa Żywiec angażuje się w działania wzmacniające pozytywne postawy konsumentów w zakresie recyklingu odpadów opakowaniowych.

###

O programie Każda Puszka Cenna – Zapoczątkowana w 2009 roku w Wielkiej Brytanii inicjatywa Every Can Counts (Każda Puszka Cenna) jest uważana za wiodący program promujący recykling puszek napojowych w całej Europie. Ma na celu zainspirowanie do recyklingu puszek po napojach, zwłaszcza poza domem – na przykład w biurze, ale także w dowolnym miejscu: w parkach, podczas festiwali i wydarzeń sportowych, w szkołach i na uniwersytetach. Dziś inicjatywa jest obecna w 19 krajach. W Polsce projekt Każda Puszka Cenna jest realizowany przez Fundację RECAL, która prowadzi akcje zachęcające do recyklingu opakowań aluminiowych. Więcej informacji na stronie www.kazdapuszkacenna.pl.

Grupa Żywiec to jeden z czołowych producentów piwa w Polsce. Firma warzy piwo w Arcyksiążęcym Browarze w Żywcu, Browarze Warka, Browarze Leżajsk, Browarze Elbląg oraz Browarze Namysłów. Do najsilniejszych marek spółki obok Żywca należą Heineken, Desperados, Namysłów, Warka i Tatra. Ważną część oferty Grupy Żywiec stanowią piwa regionalne: Królewskie, Leżajsk, Specjal. Firma powiązana jest z Grupą HEINEKEN. Więcej informacji o firmie: www.grupazywiec.pl oraz www.drugastronaz.pl

Źródło: Grupa Żywiec