(03-08-2023)

Spędzasz wakacje w plenerze? Zadbaj o segregację odpadów

Półmetek wakacji już za nami. Niezależnie od tego, co zaplanowaliśmy na lato 2023 r. – festiwale muzyczne, piesze wędrówki, zwiedzanie zabytkowych miast czy udział w wydarzeniach sportowych – w letnie miesiące chętnie ruszamy w plener. W takich okolicznościach warto zadbać o środowisko. Jak radzić sobie z puszkami po napojach poza domem wyjaśniają animatorzy „Każda Puszka Cenna” obecni m.in. na największych polskich festiwalach.

Inicjatywa Every Can Counts (Każda Puszka Cenna) stała się punktem obowiązkowym wielu polskich wydarzeń plenerowych. Projekt, który ma na celu zainspirowanie do recyklingu puszek po napojach, rozwija skrzydła podczas sezonu festiwalowego i wakacji. Gdy tylko robi się ciepło, animatorzy programu ruszają w trasę ze specjalnymi plecakami, by wspierać zbiórkę opakowań aluminiowych oraz edukować na temat recyklingu. Spotkamy ich nie tylko na kultowych wydarzeniach muzycznych, ale także miejskich happeningach czy imprezach sportowych.

Ludzie chcą dbać o środowisko także podczas wakacji – dajmy im szansę!

Jak wynika z badania przeprowadzonego w 2022 r. w 14 europejskich państwach przez agencję badawczą LUCID we współpracy z inicjatywą Każda Puszka Cenna, aż 91 proc. Europejczyków chce, by robiono więcej w zakresie ochrony środowiska. Szczególnie istotne są dla nich kwestie związane z gospodarką odpadami – niemal 70 proc. badanych za priorytetowe uznaje redukcję ilości odpadów, a 63 proc. zachęcanie indywidualnych osób do recyklingu. Wśród Polaków hierarchia priorytetowych działań kształtowała się podobnie do tej wskazywanej przez ogół Europejczyków.

Polacy zdają sobie sprawę ze znaczenia recyklingu. Jeśli weźmiemy pod uwagę  przekazywanie puszek aluminiowych do ponownego przetworzenia, wypadamy bardzo dobrze na tle innych państw. Aż 57 proc. Polaków odkłada do recyklingu puszki używane w domu. To aż o 5 pp. więcej niż wynosi średnia dla wszystkich badanych państw – zauważa Paweł Wiśnioch z Fundacji RECAL odpowiedzialnej za polską edycję kampanii Każda Puszka Cenna. – Jednak, podobnie jak w innych europejskich krajach, problem zaczyna się, gdy wychodzimy z domu. Wtedy do odpowiedniego, żółtego kosza puszkę wrzuca około co trzeci z nas – dodaje.

Z czego wynika taka postawa? Czy podczas wakacyjnych wędrówek i imprez na świeżym powietrzu zapominamy o własnych przekonaniach związanych ze dbałością o środowisko?

Na pewno wiele osób podczas urlopu zwraca mniejszą uwagę na kwestie związane z ekologią, ale problemem jest także brak odpowiedniej infrastruktury. Wielu z nas ma w domach specjalne kosze do segregacji, ale w przestrzeni publicznej wciąż ich brakuje – wskazuje tak około połowa Europejczyków. Nie każdy może sobie pozwolić na transport odpadów wytworzonych podczas festiwalu czy turnieju sportowego ze sobą do domu, wrzuca je więc do jednego ogólnego kosza, a to zmniejsza szanse, że dany odpad zostanie przetworzony i otrzyma nowe życie – wyjaśnia Paweł Wiśnioch. – Stąd pomysł na inicjatywy podejmowane w ramach projektu Każda Puszka Cenna. Nasi animatorzy pojawiają się w przestrzeni publicznej, nie tylko, aby edukować czy przewodzić ekologicznym happeningom, ale dzięki specjalnym plecakom zbierają puszki, które potem trafią prosto do recyklingu.

Dobra muzyka i troska o środowisko

Animatorzy Każda Puszka Cenna dbają, by ich obecność podczas imprez i wydarzeń kulturalnych odzwierciedlała wyluzowany i wakacyjny nastrój ich odbiorców. Elementem mającym uatrakcyjnić  edukacyjny przekaz są m.in. pop-upowe instalacje wykonane z aluminiowych puszek czyli PIXELATy – innowacyjny podpis projektu Every Can Counts, każdorazowo wykonany z około 2000 puszek po napojach, ułożonych w oszałamiające pikselowe malowidła ścienne. Te imponujące dzieła nie tylko urzekają widzów, ale są także symbolem nieskończonych możliwości recyklingu aluminium.

– Jesteśmy już na półmetku tegorocznego sezonu festiwalowego. Rozpoczęliśmy go na początku czerwca od International Recycling Tour, gdy na warszawskich schodkach nad Wisłą postawiliśmy ekologiczną PIXELATę – podobne instalacje powstały jednocześnie w 16 krajach. Jednak 2023 r. przede wszystkim stoi dla nas pod znakiem największych imprez muzycznych. Za nami 4 koncerty Męskiego Grania czy Jarocin Festiwal, w których uczestniczyło ok 50 tys. osób i mniej więcej taką ilość puszek pomogliśmy zebrać i przekazać do recyklingu – opowiada Paweł Wiśnioch. – Właśnie rozpoczyna się Pol’and’Rock, a przed nami udział w CieszFanów Festiwal oraz pozostała trasa Męskiego Grania – dodaje.

Animatorzy Every Can Counts obecni są także na wielu wydarzeniach za granicą – m.in. wyścigach Formuły 1 na Silverstone,  Download Festival czy Exit Festival w Serbii

Recykling bez końca

Aluminium, z którego produkowane są popularne puszki napojowe, to materiał permanentny – co oznacza, że można przetwarzać go w nieskończoność bez utraty jego właściwości. Dodatkowo wykorzystanie tego metalu pochodzącego z recyklingu zamiast surowca pierwotnego pozwala na dużą oszczędność energii w procesie produkcyjnym. Dlatego tak duże znaczenie ma upowszechnienie idei segregacji opakowań aluminiowych. Już teraz idzie nam w tym naprawdę dobrze, a poziom recyklingu aluminiowych puszek napojowych wynosi w Polsce około 80%.

Edukacja konsumentów jest niezwykle ważna, ale prawdziwe zmiany potrzebują jasnych ram prawnych. Lato 2023 r. to dla nas bardzo intensywny czas nie tylko ze względu na obecność na największych imprezach, ale także prace w polskim parlamencie, który właśnie kształtuje nowy system depozytowy w Polsce – ­ mówi Bartłomiej Wojdyło, członek zarządu Fundacji RECAL. – Jako Fundacja RECAL bacznie przyglądamy się temu procesowi oraz aktywnie uczestniczymy w pracach legislacyjnych.

###

Kontakt dla mediów:

Jacek Wodzisławski, Prezes
Fundacja RECAL
Email: jacek.wodzislawski@recal.pl
Tel.: (+48) 605 100 390

Adrianna Piórkowska, Senior Account Executive
Fleishman-Hillard
Email: adrianna.piorkowska@fleishmaneurope.com
Tel.: (+48) 605 860 960